Το "ανοικτό" επάγγελμα των Ξεναγών

Αναρτήθηκε ως απάντηση στα σχόλια του e-drasis: Κλειστά επαγγέλματα (3/3): Ξεναγοί, ένα κόμη κλειστό επάγγελμα, μία ακόμη ένδειξη παρωχημένης λογικής.

"Ο ξεναγός συνοδεύει ημεδαπούς (Έλληνες) και αλλοδαπούς επισκέπτες και περιηγητές ερμηνεύοντας την ιστορία του τόπου και των μνημείων του (όλων των εποχών). Γενικά παρέχει πληροφορίες για την οικονομική, πολιτιστική και λοιπή ζωή της χώρας. Συχνά δε είναι αναγκασμένος, εκ των πραγμάτων, να δικαιολογεί τα αδικαιολόγητα! Είναι σαφές ότι μπορεί να χαρατηρισθεί πρεσβευτής εσωτερικού. Όπως κάθε μέλος διπλωματικής αποστολής έτσι και ο ξεναγός οφείλει ναδίνει στους ανθρώπους που συνοδεύει τις διαστάσεις του έθνους, της χώρα και του πολιτισμού που αυτοί επισκέπτονται. Η πρεσβευτική δυνατότητα του ξεναγού είναι σαφής καθώς οι πληροφορίες που παρέχει έχουν αμεσότητα και απευθύνονται σ'  ένα κοινό προδιατεθειμένο να τις ακούσει και σε μεγάλο βαθμό να τις αφομοιώσει. Συνεπώς πρόκειται για μία εργασία που απαιτεί διαρκή ενημέρωση και μεγάλη υπευθυνότητα.
Δεν είναι τυχαίο ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Σχολών Ξεναγών της Ελλάδας έχει χαρακτηρισθεί από το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτησης (CEDEFOR) ως το αρτιότερο στην Ευρώπη! Το επίπεδο της εκπαίδευσης του ξεναγού στην Ελλάδα είναι άρτιο και υψηλό!
Ο ξεναγός, ακριβώς λόγω της επαφής του με τους αλλοδαπούς επισκέπτες της χώρας, γρήγορα όσο και οι διπλωμάτες, γνωρίζει την ενημέρωση και την εικόνα που έχουν οι αλλοδαποί για την Ελλάδα και έχει τη δυνατότητα (την εκπαίδευση, τις γνώσεις και την επίσημη ενημέρωση που επιβάλλεται) ώστε να αποκαθιστά την αλήθεια.
Το σχέδιο νόμου που προσπάθησε να προωθήσει το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης (με τίτλο "Λειτουργική τακτοποίηση και λοιπές διατάξεις"), πριν ενημερωθεί, επέτρεπε σε οποιονδήποτε πτυχιούχο Αρχαιολογίας ή Ιστορίας της Τέχνης, όλων των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος είναι άνεργος, μέχρι να βρει δουλειά να ξεναγεί στη χώρα μας, μόνο στη χώρα μας από όλες τις χώρες της Ε.Ε., χωρίς ειδική επαγγελματική εκπαίδευση, πρακτική εξάσκηση και πιστοποίηση της γνώσης ελληνικής γλώσσας και ξένων γλωσσών εκτός των άλλων προϋποθέσεων.
Στην ουσία το εν λόγω σχέδιο νόμου καταργούσε το επάγγελμα του ξεναγού αφού θίγει αντισυνταγματικά και αντίθετα προς το κοινοτοκό δίκαιο (Οδηγία της Ε.Ε. 2005/36 και ΕΝ 15565) τα επαγγελματικά δικαιώματα των ξεναγών.
Καταργώντας το επάγγελμα του ξεναγού, η κυβέρνηση, που προτείνει και οι νομοθέτες μας (βουλευτές), θα άνοιγαν την πόρτα στην αντιεθνική προπαγάνδα μέσα στην ίδια μας τη χώρα. Θα άνοιγαν όχι κερκόπορτα αλλά πύλη σε άτομα που ξεναγώντας σε όλες τις περιοχές και τα μνημεία μας θα μπορούσαν να χειρίζονται τα ευαίσθητα εθνικά μας θέματα κατά βούληση και συμφέρον.
Η Τουρκία και η ΠΓΔΜ για λόγους εξωτερικής πολιτικής επιβάλλουν πολύ ψηλά πρόστιμα σε μη επίσημους ξεναγούς που επιχειρούν να ξεναγήσουν στις χώρες αυτές.
Και ρωτώ, αν αυτό το σχέδιο νόμου περνούσε ή περάσει στο μέλλον και οι ξεναγοί προστεθούν στους άνεργους χάνοντας την εργασία τους, η Ελλάδα, ο ελληνικός πολιτισμός και η Ευρωπαϊκή Ένωση τι θα κερδίσουν; "

Το παραπάνω κείμενο δεν εγκρίθηκε και δεν αναρτήθηκε στα σχόλια του e-drasis.
Σε δεύτερη προσπάθεια ακολούθησε το παρακάτω, αλλά, δυστυχώς, ούτε αυτό εγκρίθηκε.
Τα συμπεράσματα δικά σας.

"Να σας θυμίσω ότι οι συντεχνίες, άλλως σωματεία ομοτέχνων, δημιουργήθηκαν, αρχικά, για να διεκδικήσουν εργασιακά δικαιώματα και ασφάλεια σύμφωνα με την ιδιαιτερότητα του επαγγέλματος, ακριβώς ότι σήμερα ανατρέπουν και ισοπεδώνουν οι κυβερνόντες.
Το ότι το επίπεδο της εκπαίδευσης των Ελλήνων ξεναγών είναι άρτιο και υψηλό δεν αποδεικνύεται μόνο εκ του αποτελέσματος (που φαίνεται ότι ενοχλεί) αλλά και από το γεγονός ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Σχολών Ξεναγών της χώρας μας έχει χαρακτηρισθεί από το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτησης (CEDERFOR) ως το αρτιότερο στην Ευρώπη! Είναι κρίμα και άδικο να υποβαθμίζουμε ότι καλό υπάρχει σε τούτη τη χώρα λόγω "περιορισμού της οικονομικής ελευθερίας"!
Με τη δική σας λογική και τα πτυχία των ΑΕΙ δημιουργούν "περιορισμό της οικονομικής ελευθερίας" των πτυχίων των ΤΕΙ, εξίσωση που δεν δέχεται το ΤΕΕ.
Επίσης θα μου επιτρέψετε την άποψη ότι η διαφορά μεταξύ ξεναγού και αρχαιολόγου δεν αποτελούν τα "δευτερεύοντα μαθήματα" αλλά το εύρος. Ο ξεναγός δεν πάει σε βάθος, διότι δεν κάνει έρευνα, δεν εξετάζειι μία συγκεκριμένη εποχή, αρχ. χώρο, μνημείο ή μουσείο, εκκλησία ή περιοχή Natura, κλπ. αλλά σε μεγάλο εύρος (μεγάλο εύρος/πλάτος δεν σημαίνει επιφανειακά) και μάλιστα είναι από τη φύση του επαγγέλματος αναγκασμένος να συνδέει/συνθέτει όλες τις ιστορικές εποχές, από την προϊστορική εποχή μέχρι σήμερα, αφού σκοπός και υποχρέωση του είναι να δίνει στους ανθρώπους που συνοδεύει τις διαστάσεις του έθνους, της χώρας και του πολιτισμού της, ακριβώς όπως κάνει κάθε μέλος διπλωματικής αποστολής. Έτσι ένας οποιοσδήποτε πτυχιούχος Ανωτάτης Σχολής δεν είναι σε θέση να ξεναγήσει χωρίς να έχει την εκπαίδευση του ξεναγού, όπως δεν μπορεί να κάνει τον διπλωμάτη οποισδήποτε με δίπλωμα Ανωτάτης Σχολής χωρίς να έχει πρώτα εισαχθεί και φοιτήσει στη Σχολή του Υπουργείου Εξωτερικών.
Οι διπλωμάτες χωρίς να είναι εξειδικευμένοι επιστήμονες (ιστορικοί, αρχαιολόγοι, γλωσσολόγοι, γεωλόγοι, κλπ.) κάνουν τη δουλειά τους εξαιρετικά, όταν τους το επιτρέπουν, αλλά σύμφωνα με το δικό σας σκεπτικό ανήκουν στο "σύστημα άσκησης κρατικής προπαγάνδας".
Όσο δε αφορά τις ξεναγήσεις από ηλεκτρονικά μέσα (κονσέρβα) θα προσθέσω μόνο τούτο, πρόκειται για μία ξενάγηση που απευθύνεται ίδια προς όλους τους επισκέπτες, οι οποίοι δεν είναι του ιδίου γνωστικού επιπέδου. Ένας καλός ξεναγός θα ξεναγήσει διαφορετικά παιδιά Δημοτικού ή Λυκείου ή φοιτητές ή ομάδες συνταξιούχων ή Φίλων Μουσείων ή Συνέδρια ιατρών, κλπ. Από την επαφή που έχει με την ομάδα που συνοδεύει καταλαβαίνει πόσα πρέπει να πει, που να σταματήσει, που υπάρχει ενδιαφέρον και πρέπει να επεκταθεί, κάτι που μία μηχανή, τουλάχιστον ακόμη, δεν μπορεί να κάνει, όπως δεν μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις και να κάνει διευκρινήσεις.
Αναρωτιέμαι μήπως αυτό που πρωταρχικά ενοχλεί είναι η ελευθερία διατύπωσης της αλήθειας για την ελληνική ιστορία και πολιτισμό και όχι ο "περιορισμός της οικονομικής ελευθερίας" σας.
Ευχαριστώ για το χώρο."

Δύο μήνες μετά.. και επειδή η αλήθεια πρέπει πάντα να λέγεται, σήμερα, 12/4/2011,  είδα τα δύο μου σχόλια αναρτημένα στο e-drasis και γι΄ αυτό τους ευχαριστώ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις