το ιστιοπλοϊκό "ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ" στον Ατλαντικό!

ΤΟΜΑΚΕΔΟΝΙΑστην III Ruta del Descubrimiento 1992 
                                 25 χρόνια αργότερα…

TRITON 48 ο τύπος του ιστιοπλοϊκού σκάφους
IMS η κατηγορία  του
                 «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» τ’ όνομα του
DROMOR YACHTS το ναυπηγείο κατασκευής του στα Καλύβια Θορικού Αττικής
Γιάννης ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΣ ο σχεδιαστής του,
τα σχέδια αφιέρωσε στη μνήμη του ωκεανοπόρου και
δάσκαλου του Σάββα Γεωργίου.
Αντώνης ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ ωκεανοπόρος
ο κυβερνήτης
 
τα έξη μέλη του πληρώματος :
        Φίλιππος Κωνσταντινίδης
        Βαγγέλης Καραπάνος
           Πλάτων Ροδουσάκης
      Αριστείδης Κωστόπουλος
             Νίκος Ταρσινός
         Χρήστος Ιωαννίδης

            
ΙΙΙ Ruta del Descubrimiento 1992
 ο αγώνας σε ανάμνηση της ρότας  του Χριστόφορου Κολόμβου το 1592 για την ανακάλυψη της Αμερικής,
από το PALOS DE LA FRONTERA στο MIAMI, 4.300 ναυτικά μίλια,
τα διένυσε σε 30 ημέρες και 5 ώρες
με υποχρεωτικό πέρασμα από τα Κανάρια (La Gomera) και τις Μπαχάμες (San Salvador), χωρίς κανένα ενδιάμεσο σταθμό και δύσκολες καιρικές συνθήκες, τερμάτισε τρίτο στην κατηγορία του.

Στον ίδιο αγώνα σε διαφορετική κατηγορία - IOR τρίτο τερμάτισε συγχρόνως το «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ‘97».

Μία αξέχαστη εμπειρία… όταν το σύμπαν συνωμοτεί οι συνθήκες επιτρέπουν, μία τέτοια συγκυρία άδραξε ο Αντώνης Βασιλειάδης και η ιδέα του υλοποιήθηκε. Ο Αντώνης Βασιλειάδης ταξιδευτής της θάλασσας και της ιστορίας υπήρξε ο πρωτοπόρος κυβερνήτης που οδήγησε το πειραματικό αντίγραφο της ολκάδος «Κυρήνεια ΙΙ», μικρό εμπορικό σκάφος του 4ου π.Χ. αι., από τον Πειραιά στην Κύπρο όπου βρίσκεται σήμερα στο Μουσείο «Θάλασσας».
1992 η Ισπανία εορτάζοντας τα 500 της ανακάλυψης της Αμερικής από τον Χριστόφορο Κολόμβο, διοργάνωνε για τρίτη φορά τον αγώνα ωκεανού “Ruta del Descubrimiento” που εκείνη τη χρονιά έλαβε διεθνείς διαστάσεις. Στην Ελλάδα διεθνείς διαστάσεις την ίδια χρονιά λαμβάνει ένα μεγάλο Εθνικό ζήτημα, η αίτηση ένταξης στον ΟΗΕ της ΠΓΔΜ με την ονομασία «Δημοκρατία της Μακεδονίας» στις 9 Ιανουαρίου, ο ελληνισμός διαδηλώνει και ανησυχεί, τον Φεβρουάριο γίνεται η πρώτη σύσκεψη πολιτικών αρχηγών.  Στο Ναυτικό Σαλόνι της Αθήνας τον Μάρτιο η Dromor, Ν. Δροσόπουλος και Δ. Μωρατης, εκθέτει το ΤΡΙΤΩΝ 48 κι έχει αποφασιστεί η συμμετοχή του σκάφους με το όνομα «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ».
Έτσι απλά, ένα σκάφος της σειράς παραγωγής που έχει κατασκευαστεί για το Αιγαίο, το στίβο που μάθανε οι πρόγονοι μας να μεγαλουργούν χωρίς ιδιαίτερα ποσά για την κατασκευή και χορηγούς, άρχισε να κατασκευάζεται με τον τρόπο των προγόνων μας, την ελληνική ψυχή!
Η ατμόσφαιρα στο ναυπηγείο ηλεκτρισμένη, συγκινητική, ο χρόνος όπως πάντα λίγος, μία επί πλέον πρόκληση για όλους, μέχρι το τελευταίο μαστοροπαίδι, με κορύφωση τη στιγμή της καθέλκυσης του σκάφους.
 
Στην δεξαμενή δοκιμών του ναυπηγείου
ελέγχουν το σκάφος σπιθαμή προς σπιθαμή….
ο Νίκος Γιαπιτζάκης από το ναυπηγείο μαζί με τους απαραίτητους μαστόρους,
ο Θανάσης Παπαϊωάννου από την Θεσσαλονίκη που έραψε τα πανιά
και μαζί τους ο Γιάννης Τριανταφυλλόπουλος και  ο Αντώνης Βασιλειάδης  


Όλα έτοιμα εγκαίρως, έφτασε η μεγάλη στιγμή της μεταφοράς του στο Λαύριο για την καθέλκυση. Σε μία αναμνηστική φωτογραφία έμεινε ανεξίτηλη η ευχή όλων των ανθρώπων του ναυπηγείου που εργάσθηκαν επίπονα και ξεπροβοδίζουν τώρα το “ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ”, να λάμψη τ’ άστρο της δικαιοσύνης!

Ακούμπησε τ’  όμορφο σκαρί μαλακά πάνω στο αλμυρό νερό, βγήκαν οι ιμάντες, στάθηκε στις ισαλογραμμές του, σηκώθηκε το άλμπουρο, ο πρότονος δέθηκε στο ακρόπρωρο, έλυσε κι ελεύθερο πια άνοιξε πανιά με τον κυβερνήτη του και μαζί τον σχεδιαστή του σε τούτο το πρώτο, το παρθενικό ταξίδι, πέρασε κάτω από το βράχο του Σουνίου, σαν να ‘θελε τιμή ν’ αποδώσει στον Ποσειδώνα και τον Άϊ Νικόλα, συνέχισε ακολουθώντας τ’ αστραποβόλα αχνάρια του ήλιου προς την Δύση κι έφτασε στο Φάληρο κι αργότερα στο Μαϊάμι. 
Στις 20 Οκτωβρίου στον Ναυτικό Όμιλο Παλαιού Φαλήρου έγινε η τελετή Αγιασμού και της Βάπτισης από τον Μητροπολίτη Ν. Σμύρνης και τον αντιπρόεδρο 
της κυβέρνησης Τ. Τζαννετάκη.

Ήταν μια μέρα ηλιόλουστη στο Φάληρο, το παλαιότερο λιμάνι της Αθήνας. Μέρα γιορτής μεγάλης για εκείνους που κόπιασαν και όσους δεν λιγοψύχησαν κάτω από το βάρος του εγχειρήματος, που το πίστεψαν και σήκωσαν το ανάστημα ενάντια… στα σημεία των καιρών.
Η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε μ’ επιτυχία!
Ύστερα ξεκίνησε σύντομο το εκπαιδευτικό ταξίδι, μόνο στο Αιγαίο μπορούσε να επιτευχθεί…. το δέσιμο του πληρώματος με το σκάφος.

Στις 23 Οκτωβρίου το έφθασε στη Χίο όπου
ο Χριστόφορος Κολόμβος, μεταξύ άλλων προμηθευτής ιατρικών βοτάνων, βρήκε πολύτιμους χάρτες, πληροφορίες και οδηγούς για το μεγάλο ταξίδι και μαστίχα που από την αρχαιότητα αντιμετωπιζόταν με απίστευτο σεβασμό σ’  όλη την οικουμένη και την αξία του χρυσού. Στη Χίο παρέλαβε από το Δήμαρχο κ. Μπουμπάρη ένα μαστιχόδενδρο για να το παραδώσει συμβολικά στον Δήμαρχο του Μαϊάμι αφού τυχαία δεν βρέθηκε στη Χίο ο Χρ. Κολόμβος, η Νότια Χίος είναι το μόνο σημείο που πλανήτη όπου καρποφορεί το μαστιχόδενδρο.
Στις 15 Φεβρουαρίου του 1493, ο Κολόμβος, έγραψε γράμμα, στον Luis De Saιnt Angel, θησαυροφύλακα του Aragon, γνωστοποιώντας του την ανακάλυψη της Μαστίχας, στον Νέο Κόσμο. “Για να μιλήσω συμπερασματικά, μόνο για αυτά που έγιναν κατά την διάρκεια του ταξιδιού μου, οι Μεγαλειότητές τους (Η Ισαβέλλα και ο Φερδινάνδος της Ισπανίας) θα δουν, ότι μπορώ να τους δώσω όσο χρυσό θέλουν, εάν μου δώσουν λίγη βοήθεια, μπαχαρικά και μετάξι, όσο οι μεγαλειότητές τους έχουν την δυνατότητα να φορτώσουν, και Μαστίχα (έμφαση από τον Κολόμβο) όση οι μεγαλειότητές τους θελήσουν, η οποία μέχρι τώρα έχει ανακαλυφθεί μόνο στην Ελλάδα, στο νησί της Χίου.” (Χ. Λάζος)

Στις 25 Οκτωβρίου βρισκόταν ήδη στη Θεσσαλονίκη, έδωσε το παρών στην μεγάλη παρέλαση και τη γιορτή της πόλης.

Όλη την Ελλάδα κουβαλάν νοερά μαζί τους (κι όχι μόνο το μαστιχόδενδρο από την Χίο) («Ιστιοπλοα»).


Επιστρέφει στην Αθήνα πριν φύγει για το Palos de la Frontera της Ισπανίας απ’ όπου πήρε εκκίνηση για το μεγάλο πέρασμα στις 28 Νοεμβρίου 1992, 17.30 μμ.


Τα σκάφη στην κατηγορία IMS:

FESTINA             Sun fast 52  (15.52m)    Ισπανία  26d –10h -32m
VIRAQUEN’D VI  Sun fast 52  (15.52m)    Γαλλία    27d - 04h -30m
MAKEDONIA      Triton 48      (14.00m)   Ελλάδα  30d - 05h -21m

HUELVA              First 42  (12.79m)  Ισπανία          expected on 30-12-92
ARFYC VELSIPO  Furia 37 (11.35m)  Ισπανία          expected on 07-01-93

ORCHIDEA    one-off    (15.94m)  Ιταλία     abandoned   13-12-92 (πηδάλιο)
WAPITI         Baltic 51  (15.55m)  Γαλλία    abandoned   19-12-92 (?)
MARBELLA  Furia 392  (11.83m) Ισπανία   abandoned   21-12-92 (πηδάλιο)


Καθημερινά σχεδόν είχαν επικοινωνία με τον ραδιοερασιτέχνη Γιάννη Σπέη ο οποίος φρόντιζε να τους ενημερώνει, να παίρνει τα μηνύματα τους, να τους εμψυχώνει. Ο ίδιος έχει περάσει τον Ατλαντικό συμμετέχοντας σ’  άλλους Παγκόσμιους αγώνες και γνωρίζει πόσο σημαντικό είναι να έχεις κάποιον να μιλήσεις…(«Ιστιοπλοα» Πόπη Δαμασκινού).
Το ίδιο ισχύει και για όσους έμειναν πίσω, όπως ο Γιάννης (Τριανταφυλλόπουλος), σχέδια και ναυτικοί χάρτες ήταν απλωμένοι παντού στο σχεδιαστήριο του από το οποίο έβγαινε μόνο για να πάει μέχρι τον ραδιοερασιτέχνη Σπύρο Τσάλτα, με το οποίο ήταν σε ανοικτή επικοινωνία.

Ο Γιάννης Σπέης και ο Σπύρος Τσάλτας ήταν οι δύο ραδιοερασιτέχνες που επικοινωνούσαν με το «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ».
Το σχεδιαστήριο βρισκόταν σπίτι, είχαμε μετακομίσει πρόσφατα και σπίτι υπήρχε μόνο μία γραμμή τηλεφωνική, σε μία εποχή που γραμμές δεν υπήρχαν και πωλούνταν από ιδιώτες, ενώ εκκρεμούσε αίτηση μας στον ΟΤΕ για δεύτερη τηλεφωνική γραμμή. Πριν αρχίσει ο διάπλους και κορυφωθεί η αγωνία αποφάσισα να λύσω το πρόβλημα, πήρα το απαραίτητα έντυπο υλικό του αγώνα και πήγα στον ΟΤΕ της περιοχής, εξήγησα στον υπάλληλο ποιος είναι ο Γιάννης Τριανταφυλλόπουλος και για ποιο λόγο επείγει η τηλεφωνική γραμμή, η θετική του αντίδραση με κατέπληξε, βάλσαμο δυναμωτικό για την αγάπη τούτης της παράξενης πατρίδας. Πράγματι σε μερικές μέρες το πρόβλημα λύθηκε. Εκείνα τα Χριστούγεννα επικράτησε απόλυτη σιωπή στο σπίτι για ν’ ακούμε τα τηλέφωνα…. και τον παφλασμό του «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» καθώς η αγωνία κορυφωνόταν.

Το «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» στις 13/12 στα μισά περίπου του αγώνα «πετάει» στη δεύτερη θέση διεκδικώντας την πρώτη με πρώτο το Festina, Jeanneau - Sun Fast 52. Στις 20/12 το Viraquen, JeanneauSan Fast 52 το άφησε στην τρίτη θέση, στις 26/12 είδε στεριά, τερμάτισε στις 28 Δεκεμβρίου στις 16.30 μμ. Με την ελληνική σημαία κρεμασμένη στον πρότονο να κυματίζει στο φως της δύσης…

«Και ξαφνικά τα φώτα από δύο σκάφη φάνηκαν στο βάθος της νύκτας συνοδευμένα από ένα σκάφος της αμερικάνικης ακτοφυλακής. Δύο σκάφη που στα ξάρτια τους κυμάτιζαν δύο τεράστιες ελληνικές σημαίες καθώς επίσης και σημαίες με το δεκαεξάκτινο αστέρι της Βεργίνας. Μετά από 30 μέρες συνεχούς αγώνα τα δύο ελληνικά σκάφη πέρασαν τον Ατλαντικό και έφτασαν στο Μαϊάμι. […] τερμάτισαν μαζί. Ίσως να ήταν και συμβολικό. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ και ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ δεν θα μπορούσαν να είναι ποτέ χώρια. […]»

[…] παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν, έφτασαν στο Μαϊάμι στην τρίτη θέση στην κατηγορία τους (IMS)[…] Στην κατηγορία τους συμμετείχαν οκτώ σκάφη εκ των οποίων τα τρία εγκατέλειψαν. Δοκιμάστηκαν σ’  έναν δύσκολο αγώνα και τα κατάφεραν. («Ιστιοπλοα») 

Και τους τίμησε ο μεγάλος τουριστικός οργανισμός “ASTA”.

Η συμμετοχή του σκάφους, το οποίο φέρει ελληνική σημαία, έχει εξ’ ολοκλήρου ελληνικό πλήρωμα και είναι σχεδιασμένο από Έλληνα (Γιάννη Τριανταφυλλόπουλο) και κατασκευασμένο από ελληνικό ναυπηγείο (Dromor Yachts) θα υπογραμμίσει το γεγονός ότι η μεγάλη ναυτική παράδοση της χώρας μας συνεχίζεται μέχρι σήμερα («Γιώτιγκ»  11/1992).
Η παράδοση είναι τρόπος ζωής, ο χαρακτήρας της χώρας που προβάλλει την ψυχή του λαού της, οι Έλληνες όταν θέλουν μπορούν!

Το «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» σήμερα ανήκει στη δύναμη του ΙΟΠ (Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Πειραιά) και εκπαιδεύει τους νέους ιστιοπλόους στο δρόμο για την «Ιθάκη»!

@Καρολίνα Αννίνου -
   Τριανταφυλλοπούλου


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις